Vi har pratat tidigare om varför nyhetsbrev är en strategisk kommunikationskanal som gynnar din affär. Och det står vi fast vid! Ett välgjort utskick är ett av de mest effektiva verktygen för att bygga relationer med din målgrupp, konvertera leads och driva affär. Men det är också lätt att slarva bort ett bra nyhetsbrev med för breda budskap, platta ämnesrader och för många poänger.
Därför har vi tagit fram fem tips som du kan implementera direkt och som kommer göra skillnad, särskilt om du vill lyfta ditt nyhetsbrev från tråkigt informationsflöde till affärsverktyg. Och det bästa av allt? Det är du som äger kanalen.
1. Se ditt nyhetsbrev som ett varumärkesuttryck
Många glömmer att nyhetsbrevet är ett av få tillfällen du har direkt kontakt med mottagaren, i en kontext du själv kontrollerar. Det gör att både ton, form och innehåll spelar större roll än du kanske tror.
Håll dig till din grafiska profil, färger, typsnitt, bildspråk, men också det språkliga uttrycket. Du bygger igenkänning varje gång du lyckas få en läsare att tänka: ”Just det, det här är från dem.”
2. Gör din poäng tydlig tidigt
Det störa misstaget i många nyhetsbrev är inte dålig design, det är att man skriver som om läsaren redan vill ta del av allt. Vänd på det istället! Varför ska målgruppen öppna, läsa, klicka? Lägg det mest relevanta tidigt i nyhetsbrevet, kapa fluff som inte tillför något och utgå ifrån vad mottagaren får ut av att ta del av innehållet.
Du kommer inte att sticka ut i en full epostinkorg genom att leverera fler säljerbjudanden eller göra reklam, utan genom att skapa värde för just din målgrupp.
3. Skriv som om det bara fanns en länk
Det är lätt att fylla ett nyhetsbrev med många puffar, rubriker, knappar och artiklar. Men om inte allt finns med av en tydlig anledning kommer det istället bara innebära att ingen klickar alls.
Försök istället tänka: Om jag bara fick ha med en länk i det här utskicket, vilken skulle det vara? Låt den få utrymme. Våga prioritera. Kill your darlings. Det ökar både läsbarheten och klickfrekvensen.
4. Ämnesraden är inte en rubrik!
Det är inte många som kommer öppna ditt mail om ämnesraden är ”Nyheter från oss i juni”. Det kan vi nästan lova. Utnyttja istället det du vet om din målgrupp och deras intressen. Att leka med det oförutsägbara kan också väcka intresse. Testa gärna lite olika format för att se vad som funkar bäst, till exempel:
En fråga: ”Konverterar din sajt som den borde?”
En utmaning: ”Du har 10 sekunder på dig att fånga din kunds uppmärksamhet!”
En teaser: ”Vi har flyttat (och lanserar något helt nytt)”
Testa, testa, testa. I de flesta epostverktyg kan du också göra A/B-test direkt i utskicket, och testa olika ämnesrader för att direkt se vad som funkar bäst på just din målgrupp.
5. Glöm inte följa upp ditt nyhetsbrev
När du väl har skickat ut några nyhetsbrev, ta tillvara på det och analysera datan som du faktiskt har tillgång till. Titta på vad som verkar fungera: klickfrekvens, öppningsgrad, avregistreringar. Vad verkar flyga hos din publik, vad klickar de på och vad får dem att bli så less att de inte längre vill prenumerera? Se nyhetsbrevet som en löpande testyta för hur du kan skapa värde för och bygga relationer med dina viktigaste kontakter.
Med hjälp av de här tipsen kan du förhoppningsvis spetsa till din epostkommunikation och göra ännu bättre utskick som din målgrupp faktiskt vill läsa. Om du redan gör alla dessa saker, toppen! Det låter som ett nyhetsbrev vi gärna vill följa. Vill du läsa mer om varför du överhuvudtaget ska bry dig om att ha ett nyhetsbrev? Vi har listat några anledningar här!