Din hemsida är ofta första intrycket av din verksamhet. Och du vet vad man säger, första intrycket får du bara en gång. Här är åtta saker du absolut bör och inte bör göra för att din hemsida ska kännas både snygg och användarvänlig.
Dos: att göra rätt
- Håll det enkelt
En ren design med tydlig struktur gör att besökaren hittar direkt. Fråga dig: “Adderar det här elementet till besökarens upplevelse?” Om svaret är nej – ta bort det. - Kort och tydlig text
Be din farfar läsa. Förstår han vad du menar? Bra. Om inte: gör om, gör rätt. Texter på webben ska inte vinna litteraturpris, de ska gå rakt på sak. - Tydliga knappar (CTA:er)
Besökaren ska aldrig behöva fundera på vad nästa steg är. Gör knapparna stora, synliga och handlingsinriktade: Boka möte, Läs mer, Kontakta oss. - Mobil först
Många konsumenter surfar via mobilen. Om hemsidan ser bra ut på dator men krånglig ut på mobilen har du förlorat många redan i första klicket. Jobbar du med B2B är detta kanske inte helt sant. Då behöver du ta fram lite mer besöksdata först.
Don’ts: undvik till varje pris
- Undvik textväggar
Ingen orkar scrolla igenom 40 rader text utan avbrott. Använd rubriker, styckesindelning och gärna bilder som bryter av (som denna föredömligt korta bloggtext). - Ingen “hitta själv”-navigering
Besökaren vill inte gå på skattjakt. Lägg menyer och kontaktuppgifter där folk förväntar sig att hitta dem. Testa själv kan du klicka dig fram på max tre steg? - Överdriv inte med effekter
Animationer, sliders och popups kan vara roliga, men om de stör användarupplevelsen tappar du både fokus och förtroende. Om det nu inte ligger i linje med företagets varumärke (För vårt systerbolag www.evelyne.se behövde vi ta ut svängarna lite mer än vanligt.) - Missa inte laddtiderna!
Se till att din hemsida laddar snabbt. Ingen orkar vänt på något längre. Det är inte alla som har samma ”attention span” som dig, kära läsera, och tar sig igenom alla åtta punkter. Så den här får du som en bonus av mig.
En bra hemsida behöver inte vara komplicerad. Tvärtom, det är ofta de enkla lösningarna som fungerar bäst. Håll designen ren, texterna korta och vägen fram till kontakt eller kassan självklar. Då kommer både du, din målgrupp och (kanske viktigast av allt) din farfar att förstå vad du vill. Vill du djupdyka mer i hur du kan få din hemsida att konvertera? Då ska du spana in vårt webbinarie här!