Är det ett tips eller en insikt?

Vad är skillnaden och var går gränsen?

Texten uppdaterades den 10 april, 2025
Samuel Lindén
Samuel Lindén
10
Dela

Att dela med sig av insikter är både populärt och effektivt för företag, ofta i form av ett white paper eller blogginlägg på företagets hemsida. Syftet är marknadsföring, där avsändaren erbjuder något av värde till mottagaren. Detta utgör en rättvis transaktion i den digitala och sökbara världen av idag.

De stora managementkonsulterna, såsom McKinsey & Company, Boston Consulting Group och Bain & Company, har varit pionjärer inom detta område.

Många företag inspireras av detta och vill dela med sig av sina värdefulla insikter, vilket är fantastiskt. Det gör att mer information blir tillgänglig för fler, ofta utan kostnad. ”Gratis” är dock inte helt rätt ord, då du sannolikt betalar med dina kontaktuppgifter och samtycker till att bli kontaktad eller prenumerera på företagets nyhetsbrev.

Utmaningen för dig och ditt företag ligger i att vi allt för ofta jämför oss med dessa jättar, som har tusentals anställda, enorma resurser, fantastiska datatillgångar, begåvade medarbetare och en klar strategi. För ett medelstort företag kan det vara svårt att matcha denna nivå av kvalitet.

Är det då värt att försöka? 

Absolut! Att sammanfatta och formulera din och dina kollegors kunskap är värdefullt i sig. Om ni dessutom gör det inom ett smalt ämnesområde och på svenska, så når ni en specifik målgrupp. Denna målgrupp kan via Google stöta på er insikt som första sökträff och därmed börja uppfatta er som experter, vilket kan leda till affärer.

Men vad är skillnaden mellan ett tips och en insikt?

Att dela med sig av tips är enklare och ger läsaren tydligare förväntningar på vad du kommer att förmedla. Jag är övertygad om att du kan publicera 20 tips för varje insikt. Kvantitet är i detta fall också en form av kvalitet. Genom att sätta specifika rubriker, som ”Fem framgångsrika kommunikationsstrategier för din nystartade revisionsbyrå” och ”Tre smarta kommunikationsstrategier för ett nystartat byggföretag”, kan du nå olika målgrupper trots nästan identiskt innehåll.

Så dela gärna med dig av dina insikter, erfarenheter och tips, men ha respekt för den arbetsinsats som de olika delarna kräver.

Som Andreas ”Brand Guy” Lindén brukar säga: ”Perfect is the enemy of great.”


Vill du ta del av kommunikation som attraherar medarbetare och skapar affärer? Hör av dig!

10

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Hur kan jag med enkla medel förbättra mitt varumärke?
Relativt
5

Tre konkreta tips på hur du kan förtydliga och förbättra ditt varumärke. Tipsen grundar sig i tre återkommande utmaningar: vårt...

Webbinarie ”Audio branding – Hur låter ditt varumärke?”
Relativt
9

Vad är audio branding och hur kan du använda kraften i ljud för att bygga ett starkare varumärke? Se vårt...

Webbinarie ”Förbättra ditt varumärke”
Relativt
23

Hur kan du arbeta rent konkret för att förbättra ditt varumärke? Se webbinariet "Förbättra ditt varumärke" med Andreas Lindén....

AI-verktygen som hjälper dig att vara kreativ
Johanna Helldén
18

Tänk om du inte behövde sitta och leta efter stockbilder eller stirra på ett blankt Word dokument utan bara kunde...

Så marknadsför du ditt företag genom en podcast 
Relativt
17

För att marknadsföra ditt företag måste du synas. Dina kunder måste känna till dig för att kunna anlita dig, och...