Detta är basalt, för att göra affärer behöver era kunder veta att ni finns och förstå vad ni gör. Om de inte känner till er kommer de inte att tänka på er när ett behov uppstår. Här spelar marknadsföringen en central roll. När kunderna har ett specifikt behov letar de efter lösningar, och det är då SEO och betalannonser kan vara väldigt effektiva verktyg. Men vad händer om kunden inte har ett behov just nu? Hur bygger ditt företag relationen med dem under tiden?
Det är här den långsiktiga marknadsföringen och marknadskommunikationen kommer in i bilden och skapar synlighet, över tid. Genom att låta marknadsföring göra jobbet innan kunden behöver er produkt eller tjänst, kan ni skapa en starkare koppling som gör att de vänder sig till er när behovet väl uppstår. Detta kan ni göra genom både organiska och betalda aktiviteter. Varumärkesbyggande kampanjer, till exempel, kanske inte ger en omedelbar avkastning, men de bidrar till att ni är top of mind när era kunder är redo att agera. Men detta kostar pengar och så fort ni slutar betala försvinner er synlighet.
Dela kunskap och bygg lojalitet
En strategi som fungerar väldigt bra, både för oss och för många av våra kunder, är att dela kunskap. Skapa innehåll som tilltalar er målgrupp och ge dem värdefulla och underhållande insikter. Webbinarier, bloggar, nyhetsbrev, poddar, och Youtube-kanaler är utmärkta plattformar för att kontinuerligt kommunicera med potentiella och befintliga kunder. Samtidigt samlar ni in data från era läsare och följare, vilket hjälper dig att förstå vad som är mest relevant för dem. Den dagen ni slutar betala eller slutar vara aktiva kommer bloggen, podden och Youtube-kanalen fortfarande leverera värde och konvertera kunder.
Nyckeln här är att alltid fokusera på vad era kunder behöver höra, inte bara vad ni vill säga. Genom att skapa innehåll som faktiskt löser kundernas problem eller ger dem värdefull kunskap bygger ni ett starkt förtroende över tid.
Skapa en bredare kommunikation
Ett effektivt sätt att förstärka er marknadsföring är att inkludera era partners, leverantörer och till och med era kunder i kommunikationen. När ni lyfter deras insikter och erfarenheter, samtidigt som ni visar upp er egen expertis, skapar ni ett ekosystem av tillit som både stärker era relationer och bygger ert varumärke. Ett webbinarie med en kund kan alltså leda till en bloggartikel, innehåll till ett nyhetsbrev samt en djupare relation. Win – win – win.
Glöm aldrig bort att sälja
Nu genererar ni förhoppningsvis massor med leads genom alla aktiviteter. Men glöm inte bort att ni måste sälja! Det är så mycket enklare att skapa affärer med en kund som förstår och känner till er. Alternativet är att jobba uppsökande. Och visst, uppsökande sälj har alltid varit och kommer alltid att vara en effektiv metod. Men det tar tid och kräver en hel del resurser. Här blir marknadskommunikationen en viktig pusselbit.
Funkar det?
Vi tror det. Annars hade du inte läst den här texten. Blir du kund? Kanske, kanske inte. Men det spelar inte så stor roll. I dagsläget har vi 1000 prenumeranter på vårt nyhetsbrev, 1000 månatliga besökare på hemsidan och 200-400 deltagare på våra webbinarier. Och vi har ”bara” jobbat med detta i tio månader. Om fem år är du kanske kund. Om inte, så har du i alla fall fått lite tips och inspiration under resan. Och det är gott nog för oss!
Hör av dig om du vill sätta upp en egen marknadskommunikation för ditt företag! (Så kom det lite sälj på slutet här också!)
Tack för att du läste!