Hur blir mitt varumärke igenkänt?

Tips för ett framgångsrikt och igenkännbart varumärke

Konsekvent marknadsföring – ett vinnande koncept!

Texten uppdaterades den 3 mars, 2025
Relativt
7
Dela

Hur kommer du ihåg ett varumärke i det totala flödet av intryck? Svaret är identitet! Det handlar om markörer som gör att du känner igen ett företag på olika plattformar. Markörer såsom färger, former, tonalitet men även irriterande jinglar eller charmiga maskots.

Om jag ber dig tänka på en röd läsk, så vet jag att du tänker på Coca-Cola.


Så, hur blir mitt varumärke igenkännbart?

Det finns alltid företag som erbjuder en liknande tjänst eller produkt som du erbjuder. Då gäller det att vara konsekvent i så många ”touch points” som möjligt, med markörer som gör att jag tänker på ditt företag och inte ett annat. Håll dig till din grafiska identitet med färger, typsnitt och logotyp, och se till att finnas på många olika ställen där dina kunder finns. Med flera små påminnelser kommer kunderna med större sannolikhet minnas dig och ditt varumärke.

Andreas ”Brand Guy” Lindén har tidigare visat hur du som företagare kan tänka när du ska vara konsekvent och förbättra din marknadskommunikation. Har du 41 och en halv minut över? Bra, då kan du kika på webbinariet ”Förbättra ditt varumärke” här!


Men ibland måste man tänka om…

För tillfället pratas det mycket om Jaguar som nyligen uppdaterade hela sin varumärkesidentitet. Detta är något som rört upp mycket starka känslor. Det talas rent av om att Jaguar kommer att tappa sina trogna kunder på grund av omstöpningen. Och det är sannolikt sant.

Jaguar har haft stora utmaningar i försäljningen och satsar nu allt på en ny förhoppningsvis köpstark målgrupp. Om det var ett strategiskt korrekt beslut, det återstår att se. Vad tror du?

Vill du veta mer? Lyssna på poddavsnittet: Varför är det viktigt att vara konsekvent i varumärkesarbetet?

Har du andra frågor eller funderingar? Tveka inte att höra av dig till oss!

7

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Hur kan jag med enkla medel förbättra mitt varumärke?
Relativt
5

Tre konkreta tips på hur du kan förtydliga och förbättra ditt varumärke. Tipsen grundar sig i tre återkommande utmaningar: vårt...

Webbinarie ”Audio branding – Hur låter ditt varumärke?”
Relativt
9

Vad är audio branding och hur kan du använda kraften i ljud för att bygga ett starkare varumärke? Se vårt...

Webbinarie ”Förbättra ditt varumärke”
Relativt
23

Hur kan du arbeta rent konkret för att förbättra ditt varumärke? Se webbinariet "Förbättra ditt varumärke" med Andreas Lindén....

AI-verktygen som hjälper dig att vara kreativ
Johanna Helldén
18

Tänk om du inte behövde sitta och leta efter stockbilder eller stirra på ett blankt Word dokument utan bara kunde...

Så marknadsför du ditt företag genom en podcast 
Relativt
17

För att marknadsföra ditt företag måste du synas. Dina kunder måste känna till dig för att kunna anlita dig, och...