Digitala branding-strategier

5 digitala branding-strategier

För offensiva B2B-företag 

Texten uppdaterades den 2 februari, 2024
Relativt
5
Dela

När det kommer till B2B är digital branding inte ett val utan ett strategiskt måste. En tydlig digital strategi är en viktig del i att skapa en upplevelse som resonerar hos din målgrupp, bygger förtroende och driver affärer.


Att veta vad som behöver göras är dock inte alltid självklart. Därför har vi sammanställt några viktiga digitala branding-strategier som du kan implementera och som kommer ge dig synbara resultat!

Ha en tydlig röd tråd 

Oavsett om det handlar om er hemsida, sociala medier eller e-mailmarknadsföring är det viktigt med ett enhetligt varumärke. En tydlig röd tråd i hur ni ser ut och i allt ni kommunicerar bygger förtroende och gör att ert varumärke sticker ut i det digitala bruset.  

Positionera er i framkant 

Positionera ditt företag som ledare inom branschen. Genom att bidra med en välproducerad blogg eller podd (du kan läsa mer om att marknadsföra genom podd här), hålla i webbinarier och visa att ni har koll på vad som händer i omvärlden och er bransch via ert nyhetsbrev ökar ni er trovärdighet och bygger bilden av er som experter på ert område. 

Använd kraften i video 

Vi har sett det komma länge och det går inte att förneka att video är kungen av digitala kommunikationssätt. Från produktdemonstrationer till medarbetarberättelser; genom att integrera rörlig media i er digitala strategi kan ni fånga uppmärksamheten hos er målgrupp och förmedla komplexa budskap på ett engagerande sätt. Men låt inte produktionskostnaden skrämma er. En mobilkamera med ett genuint budskap räcker länge! 

Bortse inte från e-postmarknadsföring

Ett delvis bortglömt, men väldigt vasst, verktyg för B2B-kommunikation är e-post. Fokusera på att ta fram målgruppsanpassat, värdeskapande innehåll och använd analysresultat för att förstå din målgrupp och vad som resonerar hos dem. Personligt och relevant e-postinnehåll bygger relationer och skapar leads. Det finns ingen annan kanal som ger så mycket värdefull data tillbaka, så analysera den och bli bättre över tid. 

Lägg vikt vid användarupplevelsen (UX) 

En sömlös och tydlig onlineupplevelse är ett måste, inte bara när det kommer till användarvänlighet på din hemsida utan också när det kommer till innehåll. Se till att dina besökare direkt förstår ditt erbjudande, kan hitta ytterligare information och få svar på sina frågor. Gör det enkelt och tydligt att guidas till konvertering, oavsett vilken digital plattform din besökare befinner sig på.

Implementera dessa digitala branding-strategier och få synbara resultat!


Hur många köpknappar har du?

Antagligen inte tillräckligt många!  

5

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Webbinarie – Förbättra ditt varumärke
Relativt
14

Relativts varumärkesexpert Andreas ”Brand Guy” Lindén är tillbaka med ett nytt webbinarie. Om vad? Det får ni bestämma! ...

Webbinarie ”Vad är ett varumärke?”
Relativt
26

Vad är egentligen ett varumärke och hur bidrar det till att skapa affärer? Se webbinariet "Vad är ett varumärke?" med...

Så marknadsför du ditt företag genom en podcast 
Relativt
15

För att marknadsföra ditt företag måste du synas. Dina kunder måste känna till dig för att kunna anlita dig, och...

Strategisk åldersnoja?
Samuel Lindén
12

Möt vår strateg Samuel Lindén i detta blogginlägg där han delar med sig av personliga insikter kring livet och ...åldersnoja?...

ChatGPT: Hjälten på sidan, inte i centrum 🦸‍♂️
Relativt
11

Vi bad ChatGPT att ta fram ett blogginlägg om tonaliteten hos just ChatGPT, och resultatet hade inte kunnat bli mer...