”AI är framtiden, självklart får ni använda AI till tentan! Jag förväntar mig att ni använder det till tentan!” Detta sa min lärare till klassen när vi studenter frågade honom rakt ut inför den kommande hemtentan. Under hela delkursens gång hade han visat olika möjliga funktioner i ChatGPT och NotebookLM och hur vi använder AI på bästa tänkbara sätt för att med små medel effektivisera studierna, men även bredda vår kunskap. Vetskapen att vi var tillåtna att använda AI till hemtentan bidrog dock till en nästan tryckt stämning i klassrummet. Klassas inte AI som plagiat?
Det handlar inte om att man använder AI, utan hur man använder AI. Den nytillkomna insikten i att AI behöver en vägledande hand för att användas på bästa sätt har fått mig att ifrågasätta hur tidigare lärare har trippat på tå kring ämnet. För att producera en bra text måste ju ändå den mänskliga kreativiteten finnas där för att vägleda och anpassa.
Genom att integrera AI i studierna lär vi oss att använda verktyg som effektiviserar vårt lärande, samtidigt som vi tänker kritiskt kring information och hur vi kan tillämpa den i olika sammanhang. AI kan anpassa sig efter olika inlärningsstilar och behov, vilket gör att exempelvis vi som studenter kan få mer skräddarsydd hjälp. Med AI-verktyg kan vi ställa frågor, få förklaringar på svåra begrepp och få feedback på våra texter, vilket ökar vår kunskap.
Nu frågar jag mig: Hur kan tidigare lärare inte förstå denna utveckling och ta sig an den i stället för att försöka sopa den under mattan? Hade mina studier inte avslutats med citatet ”AI är framtiden” från min senaste lärare, hade det antagligen dröjt för mig innan jag vågade använda tjänsternas fulla potential, även i arbetslivet.
AI i media och kommunikation
Samtidigt går jag fortfarande med en viss oro i bakhuvudet kring ovissheten om AI ”lånar” eller ”snor”. Inom media och kommunikationsbranschen, som jag nu ska bege mig ut i – var går egentligen gränsen mellan plagiat och inspiration? Ska jag ta mina tidigare lärares försök att sopa AI under mattan som ett tecken att undvika AI, eller ska jag följa min senaste lärares råd att ”köra hårt”? AI kan generera innehåll som liknar befintliga verk, vilket ställer krav på medvetenhet kring upphovsrätt och hur man kan använda AI-verktyg kreativt utan att kopiera.
Framtiden för AI inom media och kommunikation känns fortfarande osäker, men samtidigt fylld av möjligheter, och det ska bli spännande att följa denna utveckling. Jag står fast vid insikten av att blunda för AI är som att blunda för e-fakturor och Bank-ID. Vi måste alla hänga med i utvecklingen, och ju tidigare vi lär oss att använda dessa verktyg på rätt sätt, desto bättre. Att ha erfarenhet av hur AI fungerar ger en konkurrensfördel på arbetsmarknaden. Jag tror att arbetsgivare i framtiden kommer att värdera kandidater som kan använda teknologi för att lösa problem och effektivisera processer.
Genom att förstå hur man använder AI effektivt kan nyutexaminerade studenter, som jag, bidra med ökad effektivitet och produktivitet. Främjandet av en öppen dialog om AI och dess framtida roll är avgörande för att säkerställa att kommande generationer, samt dagens studenter, är rustade att följa med i utvecklingen av en ständigt föränderlig värld.
Så vad tror du? Använde jag AI för att skapa denna bloggtext? Givetvis! Om du är observant, så lämnade jag ett par typiska markörer som den insatte kommer att känna igen. Till exempel inledningen på föregående stycke. Genom att förstå… Är en typisk artefakt från ChatGPT.