Bloggbild-maximerad-marknadskommunikation

Maximera effekten av din marknadskommunikation!

Texten uppdaterades den 8 april, 2024
Relativt
10
Dela

I en digital värld full av budskap, hur når du fram med din marknadskommunikation? När du har skickat i väg ditt budskap kan du inte påverka hur det tas emot. Tärningen är så att säga kastad och tolkningsföreträdet ligger hos mottagaren. Vad innebär detta för dig som vill nå fram? Vi delar med oss av fem konkreta tips för att öka chanserna att ditt budskap når fram och landar rätt.

  1. Ditt varumärke och tidigare insatser ger ledtrådar och styr hur mottagaren kommer att tolka din marknadskommunikation. Om du är konsekvent i språk, färg, form och vilka kanaler du kommunicerar i kommer mottagaren vara mentalt tillgänglig för det du försöker kommunicera. 

  2. Mottagaren är bara tillgänglig om de har behov av dina produkter eller tjänster. Därför är det viktigt att du tajmar ditt budskap väl. Att sälja skidor på sommaren är inte omöjligt, men inte heller optimalt.

  3. Det är inte bara tajmingen som räknas, utan också kanalen. Var finns din målgrupp? Vilka kanaler använder de? Att synas i rätt kanal vid rätt tidpunkt är avgörande för att nå fram med ditt budskap.

  4. Punkt 1 och 2 stämmer inte alltid. Du kan alltid överraska med ett kreativt budskap på en oväntad plats. Om punkt 2 hade varit sant hade inte stora varumärken gjort reklam överallt och hela tiden.

  5. Punkt 4 gäller dock sannolikt inte ditt bolag eftersom du har en begränsad marknadsbudget. Stora varumärken har råd att synas överallt, men för dig med en begränsad budget är det klokt att fokusera på punkt 1, 2 och 3.

I korthet kan vi alltså säga: var konsekvent, tajma ditt budskap väl och välj rätt kanaler. Och som bonus – överraska! Ibland kan ett kreativt budskap på en oväntad plats ge eko och väcka uppmärksamhet.

10

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Hur skapar jag bra inlägg i sociala medier? 
Relativt
5

Här får du 5 tips på hur du skapar bra inlägg till dina sociala medier och som hjälper dig att...

Vad gör en copywriter?
Relativt
4

En Copywriter producerar textligt innehåll till hemsidor, bloggar och nyhetsbrev men även till kortare reklam, såsom slogans och rubriker....

Grafisk profil, vad är det och hur skapar jag en?
Relativt
6

Grafisk profil är ett samlingsbegrepp för ett företags visuella uttryck och förmedlar företagets värderingar och affärsmässiga mål på ett visuellt...

Vad erbjuder en kommunikationsbyrå?
Relativt
13

Vilken typ av kommunikationsbyrå passar dina behov? Och vad kan en kommunikationsbyrå bidra med för att utöka din affär? Det...

Så funkar det att arbeta med en kommunikationsbyrå
Relativt
14

Att arbeta med en kommunikationsbyrå kan se ut på olika sätt. Här tar vi en närmare titt på några nyckelkomponenter...