Vad gör en Art Director?

Kreativitet och skapande i fokus

Texten uppdaterades den 21 november, 2024
Johanna Helldén
5
Dela

Art Director (även AD) är ett yrke inom reklam-, medie- och underhållningsbranschen. Begreppet Art Director kan ibland vara synonymt med grafisk formgivare, men betecknar i andra sammanhang en person som främst leder andra grafiska formgivare.  

En AD arbetar ofta i team med en Copywriter och står tillsammans med denna för den kreativa processen bakom kommunikation, som exempelvis en reklamkampanj. Skillnaden mellan dessa yrken är att Copywritern producerar det textliga innehållet och Art Directorn designar det grafiska innehållet. ADn är alltså ansvarig för det visuella uttrycket. Man kan tänka att både ADn och Copywritern har pennan som sitt verktyg: Copywritern skriver med sin penna medan Art Directorn ritar med sin. Till skillnad från en Creative Director, som står för den praktiska och strategiska kreativiteten, står en AD för den estetiska kreativiteten.  

Centrala begrepp för en Art Director är kreativitet, visualisering, skapande och formgivning. Ofta arbetar Art Directorn med att designa reklam på en reklambyrå, marknadsföringsbyrå eller kommunikationsbyrå. ADn arbetar som kreatör med att utforma idéer, koncept, reklam och kommunikation för att skapa och underhålla varumärken. Mer konkret innebär det att arbeta med bildidéer, utformning och skissande samt att ansvara för den grafiska processen från produktion till det färdiga resultatet. Ansvaret för den kreativa idén, ledandet av den kreativa processen i reklamen med bild och formgivning som huvudfokus och styrandet av de visuella delarna av det som skapas ligger hos Art Directorn.  

Det är även viktigt att veta hur marknadsföringsprocessen fungerar och hur en specifik målgrupp nås. Medierna kan variera och arbetet kan vara både inom sociala och digitala medier men även inom traditionella medier som tidningar, film, TV, radio och utereklam. På så vis handlar yrket mycket om produkt- och affärsutveckling. 

Att arbeta som Art Director innebär att leda en kreativ process i ett ständigt grupparbete. Förutom bilder, färg och grafik kan en Art Director även lyfta fram typografi och föreslå utformningen av produkter som ska tas fram. Det kan vara allt från en skriftlig rapport, en reklamfilm eller en digital kampanj till webbsidor. Datorn är ett viktigt arbetsredskap i yrket och verktygen är olika design-, text-, och behandlingsprogram som exempelvis InDesign, Photoshop och Illustrator. Målet med grafisk design, alltså produkten som en AD skapar, är att tillämpa tekniker för att arrangera bilder och text för att få fram ett budskap eller underlätta för mottagaren att förstå budskapet

Nu vet du lite mer om vad en Art Director gör om dagarna!

Vill du ha hjälp av en Art Director? Kontakta oss.

5

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Hur kommer man igång med animering?
Elin Hjerthén
9

Rörligt innehåll hjälper till att sticka ut i det digitala bruset. Men hur går man tillväga för att skapa engagerande...

Vad gör en Creative Director? 
Relativt
4

En Creative Director, eller CD, är en person som har ansvar för att leda och styra den kreativa processen inom...

Vad är en försäljningsproposition?
Relativt
4

Din försäljningsproposition är den unika fördel som just din produkt eller tjänst innebär för dina kunder....

Grafisk profil – färger
Relativt
5

Vilka färger skall jag ha i min grafiska profil? Och hur används färger i varumärkesbyggandet? Det är några aspekter som...

Vad är en målgruppsanalys? 
Relativt
10

Bland det viktigaste som företagare är att veta vilka dina kunder är. För att ta reda på din målgrupp bör...