Grafisk profil, vad är det och hur skapar jag en?

Texten uppdaterades den 30 maj, 2024
Relativt
6
Dela

Grafisk profil är ett samlingsbegrepp för ditt företags visuella uttryck och förmedlar företagets värderingar och affärsmässiga mål på ett visuellt sätt. Den grafiska profilen underlättar kommunikationen och förståelsen av ditt företag både för dig som entreprenör och för dina mottagare.

Den kan ses som företagets ansikte utåt och representerar företagets vision och värderingar. Det är oftast den grafiska identiteten en potentiell kund upplever vid första mötet med ditt företag. Därför är det viktigt att ha en tydlig och konsekvent grafisk identitet, då den utan tvekan spelar en viktig roll för varumärkets framgång.

Enkelt innefattar den grafiska profilen en sammanställning av det visuella uttrycket hos ett företag som ser till att företaget uppfattas på rätt sätt av kunder och marknad. Den sätter tonen och känslan för företaget och är till för att stärka och tydliggöra varumärkets visuella uttryck.

En vårdslös grafisk design kan göra att ditt företag upplevs som ostrukturerat och rörigt och kan även minska förtroendet hos potentiella kunder. Å andra sidan kan en stark grafisk identitet öka tilliten och stärka företagets position.


Vad innehåller den grafiska profilen?


Den grafiska profilen består av tre huvudelement: logotyp, färger och typsnitt.

Viktigt vid designandet och valet av dessa är att vara konsekvent med dina val. Att använda samma typ av visuella designelement i sociala medier och alla andra marknadsföringskanaler hjälper din målgrupp att känna igen ditt varumärke. En konsekvent grafisk profil skapar igenkänning.

I skapandet av det visuella uttrycket bör alltid företag och målgrupp stå i centrum. Börja med att kartlägga ditt företags värderingar och vision, identifiera sedan huvudmålgruppen. På så vis blir den grafiska identiteten relevant och riktad till önskad målgrupp. Det kan också vara bra att hämta inspiration från andra liknande företag som du gillar. Hur kommunicerar de rent visuellt? Självklart ska ditt företag ha sin egen grafiska identitet, men att hålla samma tema som liknande företag inom samma bransch kan bidra med igenkänning av branschen.

Teckensnitt, färger eller kombinationer av färger är inte unika och identitetsbyggande i sig. Det finns oändligt många företag som använder specifika färger och typsnitt, men det som gör ditt varumärke unikt är kombinationen mellan dem olika som skapar företagets grafiska profil. Att ha ett tydligt visuellt uttryck är centralt för varje företag, projekt och varumärke.


Bra att tänka på


– Konsekvent kommunikation skapar igenkänning.

– Utgå alltid ifrån din målgrupp.

– Den grafiska profilen bör alltid stämma överens med varumärkets strategi.

– Det visuella uttrycket bidrar med tydlighet både för mottagare och dig själv.


Viktigast av allt – håll det enkelt och var konsekvent!

Vill du ha hjälp med din grafiska profil? Hör av dig.


6

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Från synlighet till affär  
Samuel Lindén
3

För att göra affärer behöver era kunder veta att ni finns och förstå vad ni gör....

Hur skapar jag en karusell på LinkedIn? 
Relativt
15

Det här är en av de vanligaste frågorna vi får. I det här blogginlägget får du därför veta exakt hur...

Hur gör jag en karusell till LinkedIn eller Instagram?
Relativt
17

Du har säkert sett alla snygga slideshows som finns därute. Letar du efter en enkel guide till hur du kan...

Webbinarie ”Audio branding – Hur låter ditt varumärke?”
Relativt
8

Vad är audio branding och hur kan du använda kraften i ljud för att bygga ett starkare varumärke? Se vårt...