Hur väljer jag typsnitt?

Grafisk profil – Vilket typsnitt ska jag välja?

Texten uppdaterades den 17 oktober, 2023
No data was found
3
Dela

Den grafiska profilen består av tre grundpelare: logotyp, färger och typsnitt. För att skapa en komplett grafisk identitet bör du välja hur dessa ska se ut och sedan använda dessa konsekvent i all din kommunikation.

 

Men varför är typsnittet viktigt – är det inte innehållet som räknas? Självklart, men det visuella intrycket kommer göra mycket för hur dina kunder uppfattar dig. En sammanhållen grafisk identitet ger ett mer professionellt intryck. Det blir också enklare att ta till sig information om den presenteras på ett tydligt och enhetligt sätt.  

 

Proffsen som arbetar med typografi har olika typsnitt för olika sorters text – rubriker, brödtext, digital text eller fysiskt tryckt text. Det är förstås väldigt tjusigt men också svårare, eftersom du då måste lära dig att para ihop olika fonter. I det här inlägget gör vi därför en slags nybörjarkurs i hur du väljer ETT typsnitt att använda i din grafiska profil.  

 

Precis som med de andra delarna i din grafiska profil (logotypen och färgerna) är det viktigt att typsnittet du väljer speglar ditt företag. Ett lekfullt företag ska ha ett lekfullt typsnitt medan ett seriöst företag bör använda ett seriöst typsnitt. Nedan ser du några förslag på hur du kan matcha fonter utifrån vilket intryck du vill ge.

 

Serif

 

Seriffer är våra äldsta västerländska bokstäver. De härstammar från romarriket för över 2000 år sedan. Detta gör att text som är skriven med seriffer får ett lite mer seriöst intryck. En serif passar för dig som vill utstråla seriositet och auktoritet. 

 

 

Sans serif

 

Sans serifer kan man svepande kalla moderna typsnitt. De kommer i slutet på 1800-talet och saknar klackar” “sans serif. En sans serif är perfekt för dig som vill utstråla modernitet och framåtanda i din text. 

 

 

Scripter/ handskriftstypsnitt

 

Scripter är typsnitt som efterliknar handskrift. De kan både se slarviga och eleganta ut. En script passar för dig som vill utstråla personlighet i din text.

 

 

Dessa är bara några förslag med olika framtoning. Vårt bästa tips är att du går in på fonts.google.com och söker runt bland de tusentals gratisfonter som finns där. Där kan du också välja bland olika sorters typsnitt (eller olika “typsnittsfamiljer”). En förenklad tumregel att hålla sig till är att seriffer uppfattas mer seriösa, sans seriffer mer moderna och handskriftstypsnitt generellt upplevs mer personliga. Viktigt att observera dock är att handskriftstypsnitt kan vara svårlästa i längre texter. De ska därför helst bara användas i själva logotypen, i rubriker eller korta textstycken.

 

Vill du väldigt gärna ha ett handskriftstypsnitt bör du välja ytterligare ett teckensnitt att använda i längre texter. För hjälp med att välja en font som passar med det handskriftstypsnitt du valt kan du vända dig till sidor som exempelvis Fontjoy som autogenererar typsnitt vilka gifter sig väl tillsammans. 

 

Utöver att typsnittet ska spegla ditt företags generella framtoning är det viktigt att det är lättläst. Texten används för att förmedla information varpå ett komplicerat typsnitt blir direkt kontraproduktivt. Läsbarheten är också en anledning att hålla sig till ett typsnitt eftersom flera typsnitt lätt uppfattas som rörigt. Tydligheten är här viktigare än allt. Som du kan se i exemplen nedan vinner ett lättläst typsnitt över snygga men svårlästa typsnitt, eller blandningar av flera olika teckensnitt.  

 

 

 

När du valt ett typsnitt bör du använda det till alla dina texter, inlägg och hela ditt skriftliga material. Att vara konsekvent är bland det viktigaste inom grafisk design. 

 

Kortfattat

 

– Välj ett typsnitt som representerar det intryck du vill att ditt företag ska ge. 

– Fokusera på att välja ett lättläst teckensnitt.  

– Var konsekvent! 

 

Tycker du fortfarande att det verkar svårt att välja typsnitt till din grafiska profil? Kontakta oss! 

3

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Storytelling i kommunikation och marknadsföring
Relativt
2

Människor dras till berättelser. Vi vill kunna relatera till det vi ser eller läser, känna igen oss och bli underhållna....

Webbinarie ”Audio branding – Hur låter ditt varumärke?”
Relativt
6

Vad är audio branding och hur kan du använda kraften i ljud för att bygga ett starkare varumärke? Se vårt...

Maximera effekten av din marknadskommunikation!
Relativt
7

I en digital värld full av budskap, hur når du fram med din marknadskommunikation? Vi delar med oss av fem...

AI-verktygen som hjälper dig att vara kreativ
Johanna Helldén
16

Tänk om du inte behövde sitta och leta efter stockbilder eller stirra på ett blankt Word dokument utan bara kunde...

Webbinarie ”Förbättra ditt varumärke”
Relativt
19

Hur kan du arbeta rent konkret för att förbättra ditt varumärke? Se webbinariet "Förbättra ditt varumärke" med Andreas Lindén....