“den som sätter budskapet i ord”
På en kommunikationsbyrå eller reklambyrå finns det ofta flera olika roller som arbetar med marknadsföring i olika mediala kanaler. En av dem är copywritern.
Copywritern står tillsammans med till exempel en Art Director för den kreativa idén bakom kommunikationen. Art Directorn är ansvarig för det visuella uttrycket och copywritern för textinnehållet. Det textliga innehållet kan se ut på många olika sätt. Det kan vara längre texter till hemsidor, bloggar och nyhetsbrev. Men en copywriter skriver även kortare, slagkraftiga texter som ofta används inom sociala medier eller till affischer. Syftet är dock detsamma: att med text öka varumärkesmedvetenheten och få mottagaren av texten att agera – till exempel köpa, klicka eller dela vidare.
Copywriterns uppgift är att fånga läsarens intresse och förmedla information på ett lätt, förståeligt och säljande sätt. Produkten som en copywriter producerar kallas för copy eller sales copy och bidrar med kännedom kring ett varumärke och dess produkter.
För att kunna lyckas bör en copywriter formulera sig intresseväckande och medryckande, så att målgruppen tar till sig budskapet, vare sig det gäller att sälja en idé, en produkt eller en tjänst. En viktig del av arbetet är att göra research för att samla in bakgrundsmaterial och fakta och vidare bearbeta det för att kunna skriva texter. Det gäller att veta vad uppdragsgivaren är ute efter och hur målgrupper tänker och beter sig. På så vis måste copywritern vara samhällsintresserad, allmänbildad och ha ett genuint intresse av människor. I arbetet ingår att sätta sig in i och förstå uppdraget, ta reda på mer, definiera behov hos målgruppen och presentera en produkt eller tjänst med bakgrunden att denna uppfyller dessa behov.
Förutom att brinna för kundens affär letar en Copywriter alltid efter nya idéer och nya lösningar på ganska vanliga problem. Ibland är problemen av kommunikativ karaktär och ibland handlar det om ren produkt- eller affärsutveckling. Med andra ord gör en copywriter betydligt mer än att bara skriva. En copywriter använder hjärnan mer an fingrarna, men måste behärska både tänkandet och hantverket.
Nu vet du lite mer om hur en Copywriter jobbar!
Vill du ha hjälp av en Copywriter? Hör av dig.