Hur skriver jag bra copy?

Hur skriver jag bra copy?

Tips från vår kommunikatör Johanna Helldén

Texten uppdaterades den 5 december, 2023
Relativt
14
Dela

Kommunikation, kommunikation, kommunikation. Idag handlar allt mer modernt företagande om effektiv kommunikation. När vi konstant möts av reklam och marknadsföring i olika kanaler blir det allt viktigare att fånga uppmärksamheten hos potentiella kunder. Kvick och underfundig kommunikation ger en tydlig konkurrensfördel, så det är definitivt värt att lägga lite extra tid på att skriva riktigt bra copy till ditt företags yttre kommunikation.

Vi har pratat med Johanna Helldén, kommunikatör på Relativt, om hennes tre bästa tips för att skriva bra copy.


Tre tips för att skriva bra copy


Vem talar jag till? 

Innan du sätter igång med ditt skrivande behöver du ha syftet tydligt för dig. Du bör tänka igenom vem du ska tala till, i vilket syfte och vad du vill uppnå. Beroende på vad copyn ska åstadkomma kommer texten också att se annorlunda ut.

En text som bara ska informera om en förändring som skett kanske ska skrivas mer formellt, medan ett inlägg som ska locka kunder till butiksöppning kanske ska ha en mer peppig ton. Olika stil gäller även för olika plattformar. Där ett stramare professionellt språk oftare lyckas på LinkedIn kommer ett ungdomligt och slang-igt tilltal ha mer framgång på TikTok.

Beroende på vem du skriver till och i vilket syfte kommer olika sorters copy att vara mest lämpligt, så se till att ha tänkt igenom det först.  

Fokusera på mottagaren 

När du bestämt vem det är du talar till vill du också se till att adressera just den personen. Använd ett personligt tilltal genom att skriva ”du” eller ”ditt företag”. Fokusera på mottagaren även när du talar om dig själv och tjänsterna du erbjuder.

Istället för att skriva ”vi på Medialy Communication erbjuder kommunikationstjänster och värdesätter ett proffsigt bemötande” vill du istället skriva ”när du anlitar Medialy Communication får du ett proffsigt bemötande av erfarna kommunikatörer som kan hjälpa dig med alla dina kommunikationsbehov”.

Mottagarperspektivet är också viktigt när det kommer till att skriva tydlig copy som förstås av andra, även utanför din bransch. Det som är självklart för dig kommer vara helt nytt för någon annan, så försök att läsa texten genom mottagarens ögon. Du kanske hittar eventuella otydligheter eller branschtermer som kan bli förvirrande för den oinvigde.  

Läs igenom texten – fångar den ditt intresse? 

Efter att du skrivit din copy bör du läsa igenom den. Läs återigen ur mottagarperspektivet och fundera över vad du hade tänkt på om du stötte på den här texten i någon av dina kanaler. Fångar den ditt intresse? Finns det något du själv hade tyckt var intressant att läsa eller någon formulering du hade tyckt var rolig? I så fall är copyn klar! Om du själv inte hade ägnat texten någon tid är risken att mottagaren inte heller kommer vilja göra det.  

Vi tackar Johanna för dessa tips!

Vill du läsa mer om våra kommunikativa tips kan du till exempel läsa blogginläggen om att skapa en strategi för sociala medier eller vilka designprogram vi rekommenderar för att skapa inlägg.

Vill du ha hjälp med ditt företags yttre kommunikation? Hör av dig, så bokar vi ett möte! 

14

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Hur skapar jag bra inlägg i sociala medier? 
Relativt
5

Här får du 5 tips på hur du skapar bra inlägg till dina sociala medier och som hjälper dig att...

Vad gör en copywriter?
Relativt
4

En Copywriter producerar textligt innehåll till hemsidor, bloggar och nyhetsbrev men även till kortare reklam, såsom slogans och rubriker....

Grafisk profil, vad är det och hur skapar jag en?
Relativt
6

Grafisk profil är ett samlingsbegrepp för ett företags visuella uttryck och förmedlar företagets värderingar och affärsmässiga mål på ett visuellt...

Vad erbjuder en kommunikationsbyrå?
Relativt
13

Vilken typ av kommunikationsbyrå passar dina behov? Och vad kan en kommunikationsbyrå bidra med för att utöka din affär? Det...

Så funkar det att arbeta med en kommunikationsbyrå
Relativt
14

Att arbeta med en kommunikationsbyrå kan se ut på olika sätt. Här tar vi en närmare titt på några nyckelkomponenter...