Kommunikation har alltid varit A och O för att sprida kännedom kring något. Det har inte blivit mindre viktigt, snarare tvärtom. I den digitala världen vi lever i, söker och utbyter vi information konstant. Och där kan god företagskommunikation både bygga förtroende och agera som en enkel säljkanal. Men vad är viktigt att tänka på när jag ska kommunicera för mitt företag?
Håll det enkelt
Försök att hålla din kommunikation så enkel och lättförståelig som möjligt, så att alla som tar emot den kan förstå vad du menar. Tänk på att du är expert inom ditt område och säljer till andra som inte är lika insatta. Ett enkelt sätt att säkerställa att det du postar går att förstå även för personer som är mindre insatta är att testa ditt innehåll på någon utomstående.
Håll det kort
Vi har sagt det förut och vi säger det igen – fatta dig kort! En genomsnittlig internetanvändare har ett kort uppmärksamhetsspann och kommer troligtvis inte lägga ned tillräckligt med tid för att läsa långa inlägg, hur intressanta de än är. Det är bättre att göra en poäng riktigt väl i ett inlägg än att försöka klämma in så mycket information som möjligt. På så vis räcker också ditt innehåll längre varpå det blir lättare att hålla igång postandet över tid.
Dela med dig av din kunskap
Vissa företagare kan ibland vara rädda för att dela med sig av tips, råd och erfarenheter – tänk om mina kunder lär sig så mycket att de inte behöver anlita mig? Vår erfarenhet säger dock att informationsdelning enbart är av godo. Genom att vara generös med att dela din kunskap visar du på din kunnighet inom området. Och ännu viktigare, du bygger förtroende. Sannolikheten att potentiella kunder vänder sig till dig när de behöver hjälp inom just ditt område blir större, eftersom de redan sedan innan litar på att du kan hjälpa dem.
Använd olika kanaler
Att finnas på flera olika plattformar ökar chansen att nå ut till mottagarna, och du kan nå dem på deras villkor. Det ger dig också möjlighet att lägga upp olika typer av innehåll beroende på vilken kanal du postar på. Men tänk på att anpassa din företagskommunikation för varje plattform. På Instagram är man ofta beredd att endast “investera” några sekunder på ett inlägg. Samtidigt kan jag vara beredd att investera en halvtimme i en podd, från samma avsändare.
Var konsekvent
Försök att vara konsekvent i din kommunikation genom att posta regelbundet och hålla samma “stil” på dina inlägg. Genom att hålla samma ton och stil i det du postar lär sig dina följare vad de kan förvänta sig av dig.
Bonustips!
Bryt alla regler ovan! Låt inte en massa regler hindra din kreativitet. Begränsa dig inte i att publicera nya intressanta saker. ”Reglerna” är till för att skapa en grund att utgå ifrån, inte för att begränsa dig. Tänk på att vara tydlig och håll det enkelt, det är det viktigaste!
Vill du ha hjälp med din företagskommunikation? Tveka inte att höra av dig till oss. Vi anpassar din kommunikation till just ditt företag och din målgrupp.