Vad är en marknadsplan? 5 saker som bör ingå

Texten uppdaterades den 17 oktober, 2023
No data was found
2
Dela

En marknadsplan beskriver ditt företags mål gällande marknadsföring och kommunikation. Den baseras i bästa fall på företagets strategier och analyser av marknaden (även om vissa företag går mer på magkänsla). Marknadsplanen är en del av affärsplanen som i sin tur innehåller en analys av företagets nuvarande situation och marknadsförhållanden, samt strategier för hur företaget skall nå sina framtida mål. Så, hur gör jag för att ta fram mitt företags marknadsplan?

Här är 5 aspekter som du bör ha med i din marknadsplan: 


Målgruppsanalys

Planen skall innehålla en väldefinierad målgrupp. Vem är det du vill kommunicera till och vilka behov och drivkrafter har din målgrupp? Hur fyller du din målgrupps behov?


Marknadsanalys

En marknadsanalys ger en översikt över företagets nuvarande situation och marknadsförhållanden samt information om konkurrenter, trender och kundbehov. Att dokumentera detta har också ett stort värde när du i framtiden skall utvärdera vad som hänt sedan planen initierades.


Marknadsstrategi

Marknadsstrategin beskriver hur du skall nå dina kommunikations- och marknadsföringsmål. Det kan bland annat handla om att välja rätt marknadsföringsverktyg och att ta fram en plan för hur dessa verktyg skall användas. 


Budget

En marknadsplan utan en budget är en skrivbordsprodukt. Utan resurser – inga resultat. Fördela resurserna men var beredd att omfördela dem under planens giltighetstid. Mät utfallet och lägg dina pengar på det som fungerar bäst för att fånga uppmärksamheten hos din målgrupp.


Strategi för implementering och uppföljning

Marknadsplanen bör också innehålla en del om hur den skall implementeras och följas upp. Här kan du ha en tidplan med start och sluttid, viktiga milstolpar samt annat som påverkar planen. Ange också hur arbetet skall följas upp, vilka nyckeltal som skall mätas och glöm inte bort att fråga vad dina kunder tycker! 

En välarbetad marknadsplan kan göra stor skillnad i hur väl du når ut till dina kunder.

Vill du ha fler tips på hur du kan nå ut till dina kunder och definiera ditt varumärke? Kolla in vårt inlägg Fatta, gilla, köpa.

Vill du ha hjälp med ditt strategiarbete?

Vi hjälper gärna till! Kontakta oss.

2

Gillade du?

All vår expertis –
direkt i din inkorg!

Vårt nyhetsbrev är laddat med kreativa insikter, praktiska strategier och smarta tips. Mindre fluff, mer konkret innehåll för dig. Är du redo att ta din kompetens till nästa nivå? Prenumerera idag!

* Obligatoriskt fält

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läser

Hur skapar jag bra inlägg i sociala medier? 
Relativt
5

Här får du 5 tips på hur du skapar bra inlägg till dina sociala medier och som hjälper dig att...

Vad gör en copywriter?
Relativt
4

En Copywriter producerar textligt innehåll till hemsidor, bloggar och nyhetsbrev men även till kortare reklam, såsom slogans och rubriker....

Grafisk profil, vad är det och hur skapar jag en?
Relativt
6

Grafisk profil är ett samlingsbegrepp för ett företags visuella uttryck och förmedlar företagets värderingar och affärsmässiga mål på ett visuellt...

Vad erbjuder en kommunikationsbyrå?
Relativt
13

Vilken typ av kommunikationsbyrå passar dina behov? Och vad kan en kommunikationsbyrå bidra med för att utöka din affär? Det...

Så funkar det att arbeta med en kommunikationsbyrå
Relativt
14

Att arbeta med en kommunikationsbyrå kan se ut på olika sätt. Här tar vi en närmare titt på några nyckelkomponenter...